Nijak se netajím tím, že velkou část technologických novinářů v ČR nemám rád. Důvodů je hned více, a na drtivou většinu novinářských akcí zkrátka jen kvůli nim nechodím. Někteří píši často bulvární lži o chystaném iPhonu 2000 Pro Max Ultra a někteří jsou na YouTube přeafektovaní a míří spíše na děti. O clickbaitových a naprosto retardovaných titulcích článků se raději ani rozepisovat nebudu. Pak je tu ale další druh, kterému můžete říkat všelijak. Hodí se na ně ale spíše pojmenování vychcaní zmrdi.
Podvody s návštěvností webů
Měření skutečné návštěvnosti webů není tak úplně jednoduché a lze s tím snadno podvádět. Není to tak dávno, co jakýsi pan M. obesílal redakce s nabídkou připojení se do podvodu s návštěvností. Tím je propojení služeb Google Analytics. Díky tomu bude návštěvnost sbírána z více webů a ve finále získáte vyšší čísla. O takovém řešení se píše třeba na SvětZítřka.cz, pod který spadá SvětAndroida a další weby.
K čemu je to vlastně dobré? Je to jednoduché. Jde jen o peníze a snahu vytřískat více peněz z PR, mediálních agentur a dalších firem. Sice nebudete mít asi úplně reálná čísla o své návštěvnosti, ale můžete se PRkům pochlubit svou falešnou návštěvností. Většina PRek tomu zkrátka bohužel věří a šmejdům bez velkého uvážení cpe peníze.
Kolik takových webů to používá? Technologicky zaměřených webů bohužel hodně. U jiných těžko říci. Někteří jsou zapojeni do známého podvodu, o kterém jsem se tu již zmiňoval a někteří mají třeba i desítek vlastních webů zapojených do jednoho Google Analytics účtu.
Koukat jen na návštěvnost a sledovanost je nesmyl
Zamyslete se nad tím, odkud různé systémy s monitoringem návštěvnosti mají data o webech. Pokud si myslíte, že vám Monitora řekne reálná čísla a nelze je zkreslit, pak jste na velkém omylu. To samé se týká YouTube sledovanosti, a tu je možné také pomocí botnetů a různých doplňků zkreslit. Followers na sociálních sítích si také lze koupit a zmrd si poradí vždy. Když si to shrnu, tak v případě webů má o návštěvnosti reálná čístla pouze provozovatel. Ono je totiž velmi snadné ošálit, částečně či zcela blokovat měření Similar Web a dalších služeb.
Jsou i PR agentury, co po webech chtějí vidět screenshoty z Google Analytics. Chtějí tak vidět reálná čísla bez podvodu, ale to je také naprostý nesmysl. Vychcaný zmrd vám udělá screenshot podvodného Google Analytics s monitoringem více zapojených webů. Celý screenshot lze také do pěti minut upravit ve Photoshopu. 😀
Čísílka firmy a PRka sledují, což je ale naprostá blbost. Jelikož nikdy nevíte, zda máte před sebou reálná čísla, nemůžete se podle toho moudře rozhodovat. Vím o dost novinářích, kteří s PRkama těžce vyjebávají a zrovna moc se tím netají.
Chcete, aby se o vás dobře psalo? Většině prachy nesmrdí
Peníze nesmrdí většině technologickým médiím. Jsou média, co kritiku na některé produkty hodně šetří a některé nedostatky svým čtenářům nebo divákům záměrně zatají. Myslíte si, že médium s propagací a samostatnou výraznou sekcí loga jednoho výrobce vám může poskytnout opravdu pravdivé informace a recenzi? Myslíte, že YouTuberem se sponzorovaným videem vám řekne pravdu, jestli ten nový Huawei telefon za 30 tisíc bez 5G a Google služeb je špatný? Ne, neřekne a peníze na takové zkrátka platí.
Je opravdu hodně smutné, že mezi technologickými novináři se nachází tací vychcaní zmrdi. Samozřejmě znám dost i novinářů, co jsou fajn a dělají svou práci poctivě. Poslední dobou také sleduji, že někteří z větších médií odchází a dělají na sebe za dobrovolné příspěvky na Patreonu či jiných podobných službách. Takovým rozhodně fandím.
Každý na to můžeme mít pohled trochu jiný, a to je naprosto v pořádku. Já si ale myslím, že novinařina se má dělat srdcem, a ne za vidinou velkého zisku. Rozumím tomu, že médium se musí i nějak uživit, ale jde to i bez lží. 😉 Především u některých YouTuberů sleduji, že u své „recenze“ jen říkají slova z tiskových zpráv a vlastně tomu vůbec nerozumí. Je tedy otázkou, zda takového člověka brát vůbec vážně.
Autore, znám tě z tiskovek. Vždycky tam přijde takovej divnej týpek, se kterým se nikdo moc neba a o kterým se říká kdoví co. Možná máš pravdu, možná ne, ale proč konkrétně nejmenuješ?
Luďku, tento článek nebyl zrovna mířen na tebe nebo web s tvou působností. Proti tobě vlastně nic nemám. 😉 Je mi nějak úplně jedno, co si kdo říká. Konkrétně nejmenuji, protože nemám v úmyslu nikoho poškodit. Článek byl myšlen jen pro upozornění a zamyšlení.